بهترین روش تقویت مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی

بهترین روش تقویت مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی 

بیشتر زبان آموزان با مهارت لیسنینگ و تقویت مهارت شنیداری مشکل اساسی  دارند. چرا اکثر  زبان آموزان برای یبهبود مهارت لیسنینگ ( listening ) زبان انگلیسی  مشکل  دارند؟ بهترین روش تقویت لیسنینگ چیست؟

متفاوت بودن  کلمات و اصطلاحات انگلیسی محاوره ای با منابع استاندارد زبان انگلیسی و تلفظ کلمات به طور سریع و ادغام آن ها مهم ترین دلایل سختی این مهارت می باشد. انگلیسی زبانان نیز همانند دیگر زبان ها در مکالمات غیر رسمی، جملات  و عبارات و اصطلاحات عامیانه را به کار می برند ولی در کتابهای آموزش زبان انگلیسی جملات استاندارد یا رسمی هستند و با مکالمات در مراوده های مردم  فرق دارند .حتی قویترین کتابهای مربوط به کلاس های زبان قادر نیستند بیشتر از حدی گفتگوها و اصطلاحات متفاوت را پوشش دهند.

به علاوه، تلفظ کلمات به صورت تک تک با تلفظ آنها وقتی  که پشت سرهم در یک جمله به کار می بریم متفاوت است. بنابراین مهارت لیسنینگ یا شنیداری کسی که فقط به کلاسهای زبان انگلیسی اکتفا می کند و با همین روند به فرا گیری  زبان انگلیسی می پردازد بسیار ضعیف است و متوجه صحبت های مخاطب یا بازیگر فیلم و سریال انگلیسی نمی‌شود.

چگونه بر این مشکلات برای تقویت مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی غلبه کنیم ؟ بهترین روش تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی چیست؟ در ادامه ترفند های موثری برای یادگیری مهارت لیسنینگ و بهترین روش تقویت مهارت شنیداری ارایه می دهیم.

 

بهترین روش تقویت مهارت لیسنینگ یا شنیداری زیاد گوش دادن به زبان انگلیسی است.
بهترین روش تقویت مهارت لیسنینگ یا مهارت شنیداری زیاد گوش دادن به زبان انگلیسی است.

 

بهترین روش تقویت مهارت لیسنینگ یا شنیداری ، تمرین گوش دادن بسیار است.

برای تقویت مهارت شنیداری راهی نیست جز اینکه  ساعت ها به حرف های  انگلیسی زبانان در تلویزیون، رادیو ، فیلم ، پادکست و … گوش دهید. برای انتخاب این منابع انگلیسی حق انتخاب دارید ولی باید چیزهایی را انتخاب کنید که زود کسلتان نکند چون  همین امر  به سختی های تقویت این مهارت می افزاید  و شما را دلزده می کند. بی تردید، مهم ترین راه تقویت لیسنینگ، همین نکته ساده ولی مهم یعنی گوش دادن به زبان انگلیسی به اندازه کافی است. در واقع تا اینجا با بهترین روش تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی آشنا شدید! اما روش های تکمیلی مهمی برای بهبود لیسنینگ وجود دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

همه ما هر روز زمانی را برای تفریح می گذاریم . یا بازی می‌کنیم، یا موسیقی گوش می‌دهیم یا در اینترنت وقت می گذرانیم .دلیل این کارها لذت بخش اعتیادآور بودن آنهاست. پس باید مهارت شنیداری تان را  تبدیل به فعالیتی جالب و مفرح کنید. اگر این کار برای شما جالب نباشد و فقط خود را مجبور کنید ، بعد از مدتی آن را رها خواهید کرد .بسیار  تمرین کردن و گوش دادن به گفتار انگلیسی خیلی مهم است اما نباید با کمیت از کیفیت تمرین خود غافل شوید؛ ما در این مقاله روش هایی برای تمرین معقول برای تقویت مهارت لیسنینگ به شما ارائه می دهیم.

 

_ سعی کنید معنی لغات جدید را حدس بزنید.

خیلی از زبان آموزان فکر می‌کنند برای یاد گرفتن کلمات جدید، تنها راه این است که  باید کلمات را در دیکشنری چک کنند.این فکر درست نیست . مغزِ شگفت انگیز ما قابلیت  آن را دارد که معنی کلمات را در متن و با استفاده از کلمات اطرافش حدس زد  .بنابراین وقتی که یک کلمه را در چند متن  مختلف  ببینید یا بشنوید خود به خود متوجه معنی آن می شوید. این نکته ای کلیدی برای تقویت مهارت لیسنسنگ است.
اگر چیزی خیلی مشکل است یا از نوع آن مثلاً آهنگی خاص خوشتان نمی آید، مورد دیگری برای گوش کردن پیدا کنید. مهم است حداقل موضوع اصلی را بار اول گوش دادن متوجه شوید ؛ در غیر این صورت صوت دیگری برای گوش دادن انتخاب کنید. البته صوت مورد نظر خیلی ساده نیز نباید باشد چرا که چالشی برای شما نخواهد داشت.

 

–  با دقت گوش کنید.

با دقت گوش دهید نه اینکه فقط خود را محک بزنید که چه اندازه از آنچه شنیدید را متوجه شدید. اکیداً توصیه می شود حداقل دو مرتبه به موضوع گوش دهید تا بتوانید نکات بیشتری یاد بگیرید. برای چک کردن متن صوت ، از زیرنویس انگلیسی به جای زیرنویس فارسی بهره ببرید. با این روش دیگر  ذهن و مغز شما درگیر زبان مادری نمی شود. البته برای بهبود مهارت شنیداری مجبور نیستید همیشه با دقت به صوت ها گوش کنید ولی حداقل بعضی از آن ها را برای دقیق گوش دادن انتخاب کنید و انرژی بیشتری روی آن ها بگذارید.

 

_ همواره به یک موضوع خاص یا یک نفر خاص برای گوش کردن اکتفا نکنید.

فقط به اخبار گوش ندهید یا فقط به دنبال آموزش از طریق فیلم ها  یا مثلاً تنها سریال های با موضوع خاص مثل فیلم های کمدی نروید. تا می توانید خود را در معرض موضوعات و موقعیت های مختلف این زبان قرار دهید. برای این که مطمئن شوید بهترین روش یادگیری مهارت شنیداری را دنبال می کنید، حتماً به موضوعات مختلف گوش کنید تا گوش شما به مفاهیم و لغات متفاوت عادت کند.

به مکالماتی  گوش کنید که افراد در آنها واضح حرف نمی زنند. گوش کردن به مکالمات کاملا واضح، استاندارد و قابل فهم و آهسته برای سطوح ابتدایی مناسب است ولی به مرور زمان نیاز است به مکالمه های طبیعی که انگلیسی زبانان در موقعیت های طبیعی به کار می برند، گوش کنید.

 

_ به انواع لهجه ها گوش کنید.

هم به  لهجه امریکایی و هم بریتانیایی گوش کنید. اگر فهمیدن یکی از این دو لهجه برای شما آسان است، به دنبال آن یکی هم بروید و گاهی هم به افراد انگلیسی زبان با لهجه‌های هندی، لاتین، ایتالیایی، چینی و … گوش کنید. برای تقویت مهارت شنیداری در قرن بیست و یکم، این موضوع ضروری است.

 

_ به روش تعاملی تمرین کنید.

در این روش که  تمرین خوبی برای پیشرفت مهارت لیسنینگ یا شنیداری است، به جای گوش دادن تنها به یک سری برنامه های  تلویزیونی و رادیویی که قبلاً ضبط شده اند بهتر است با یک انگلیسی زبان یا فردی مسلط به زبان انگلیسی مکالمه کنید. در این روش  با دقت بیشتری به گفتارها و جملات انگلیسی گوش می کنید و خود را موظف می کنید به اینکه به او پاسخ دهید؛ بنابراین روی جملات بیشتر فکر می کنید و این همان تمرین کار آمد برای تقویت لیسنینگ است.

 

_ سعی کنید در یک محیط کاملاً انگلیسی زبان مراوده داشته باشید.

می توانید از گروه های چت بین المللی استفاده کنید. اگر برایتان میسر نیست، می توانید سعی کنید در هر کاری که دارید به طریقی خود را با منابع انگلیسی مرتبط درگیر نمایید و از  مشاهده فیلمهای آموزشی، مستندهای تلویزیونی و اخبار مربوط به صنعت و کسب و کارتان  گرفته تا سعی در ارتباط بر قرار کردن  با انگلیسی زبانان به هر دلیلی خود را با زبان انگلیسی درگیر کنید. اگر می توانید به ورزش، تفریح یا فعالیتهای از این قبیل  با توریست های انگلیسی زبان بپردازید. اگر دوستان انگلیسی زبان داشته باشید، برای تقویت مهارت شنیداری و زبان انگلیسی کمک زیادی به شما خواهند کرد.

 

_ در صورت امکان هفته ای یک بار با زبان آموزان مسلط به زبان انگلیسی جلسه مکالمه داشته باشید.

می توانید در کلاس های بحث آزاد در آموزشگاه های زبان ثبت نام کنید. در صحبت ها معمولاً حرف افراد فقط پیرامون یک موضوع خاص نیست و بعضی از موضوعات تخصصی و غیر رایج هستند؛ در ضمن، هیچ کتاب  آموزشی از کلاس و کتاب گرفته تا وب‌سایت یا بقیه مراجع  آموزش زبان نمی توانند شما را برای همه این موضوعات یا موقعیت هایی که در هرجایی از دنیا ممکن است متفاوت باشد مهیا کنند. بنابراین برای تقویت مهارت شنیداری، شرکت در جلسه های مکالمه به زبان انگلیسی کمک شایانی به شما می کند.

 

_ دامنه لغات و گرامر انگلیسی خود را تقویت کنید.

برای تقویت مهارت شنیداری، هر روز زمانی را به بهبود گرامر انگلیسی و لغات انگلیسی اختصاص دهید. اگر زمان کمی دارید، حداقل مدت زمان کوتاهی را برای یادگیری چند لغت انگلیسی در روز و چند نکته گرامری در هفته اختصاص دهید. سعی کنید این لغات و گرامر مربوط به منابع لیسنینگ باشد که به گوش دادن آن ها پرداخته اید. در ادامه این مقاله به منابع انگلیسی بیشتری اشاره می کنیم.

اگر زمان کافی برای یادگیری لغات انگلیسی و گرامر انگلیسی دارید، توصیه می کنیم در دوره آموزش لغات انگلیسی و دوره آموزش گرامر زبان انگلیسی در آکادمی خبازیان شرکت کنید.

 

_ به کتاب های مورد علاقه خود گوش کنید!

استفاده از کتاب‌های گویای زبان انگلیسی یکی از بهترین راه ها برای تقویت مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی است. زیرا همزمان هم می‌توانید بخوانید و هم بشنوید. این یعنی تقویت دو مهارت بنیادین زبان انگلیسی به‌ طور همزمان. در واقع، این روش یکی از بهترین راه های ممکن برای آموزش زبان انگلیسی است.

 

_ به پادکست های مورد علاقه خود گوش کنید.

پادکست ها همان برنامه‌های صوتی هستند که از سایت‌های مختلف به صورت رایگان دانلود می شوند. برای دانلود آن ها ، به یک اپلیکیشن پادکست احتیاج هست. اپلیکیشنی را نصب کنید که تعداد دانلودش زیاد و بیشترین امتیاز را داشته باشد. زمانی که اپلیکیشن را نصب کردید، دنبال موضوع مورد علاقه تان مانند سینما، موسیقی، ورزش، داستان و غیره بگردید. برای تقویت مهارت شنیداری، پادکست ها بسیار کمک کننده هستند.

ساعت های مرده را به لحظاتی برای گوش کردن تبدیل کنید. زمانهای مرده بسیاری در تمام روزها  وجود دارند که می‌توانید آن ها را به گوش کردن اختصاص دهید .زمانی که در حال رانندگی هستید ، زمانی که در  اتوبوس یا مترو هستید، وقتی در حال انجام کارهای خانه‌اید، هنگام ورزش یا زمانی که منتظر هستید؛ می توانید برای گوش دادن استفاده کنید چون این کارها نیاز به تمرکز یا فکر کردن عمیق ندارند. برای ارتقای مهارت لیسنینگ یا شنیداری از هر فرصتی استفاده کنید.

 

برای تقویت مهارت لیسنینگ ، برنامه های مورد علاقه خود مانند انواع اپلیکیشن ها را روی گوشی خود نصب و استفاده کنید.
برای تقویت مهارت لیسنینگ ، برنامه های مورد علاقه خود مانند انواع اپلیکیشن ها را روی گوشی خود نصب و استفاده کنید.

 

_ عضو کانال‌های سرگرم کننده یوتیوب شوید.

دیدن کلیپ های یوتیوب انگلیسی یکی از بهترین روش های تقویت مهارت لیسنینگ یا شنیداری است. یوتیوب از محتوای انگلیسی پر است و در ضمن  به شکلی طراحی شده که شما را ساعت‌ها پای کامپیوتر یا موبایلتان میخکوب کند و برای شما کسالت آور نیست که از آن زده شوید .

ویژگی خوب در مورد  ویدیوهای انگلیسی یوتیوب این است که هر زمان در فهمیدن آنها مشکل داشتید، می توان ویدیو را با زیرنویس انگلیسی ببینید و متوجه ضعف های شنیداری خود شوید.  البته ابتدا حتماً  زیرنویس را خاموش کنید و روی گوش کردن تمرکز کنید؛ حتی اگر در صد کمی از مکالمه را متوجه می شوید، ایرادی ندارد چون می توانید برای فهم ایده اصلی تلاش کنید. اگر حتی ایده ی اصلی را متوجه نمی شوید و احساس می کنید برایتان بسیار دشوار است، ویدیو دیگری برای تمرین انتخاب کنید. بنابراین برای تقویت مهارت شنیداری به سادگی می توانید از سایت یوتوب استفاده کنید.

خدمات آنلاین بسیاری در ایران وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید فیلم ها و سریال هایی به زبان انگلیسی پیدا کنید. این خدمات اکثرا ارزان هستند و چیزهای زیادی برای یادگیری دارند و می‌توانید منظور کلی مکالمات  را متوجه شوید. در واقع متوجه نشدن بعضی از قسمت‌ها، خیلی هم مسئله مهمی نیست چون برای ابتدای کار فهمیدن منظور کلی هم کفایت می کند.

 

به نظر شما بهترین روش تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی چیست؟  برای تقویت مهارت شنیداری شما تا به حال چه کرده اید؟ لطفاً در پایین نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

اگر برای تقویت مهارت لیسنینگ قصد ثبت نام در کلاس های استاندارد و کم جمعیت بحث آزاد یا مکالمه هستید، می توانید از آموزش زبان انگلیسی در اصفهان در آکادمی خبازیان استفاده کنید.

 

 

 

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

2 دیدگاه برای “بهترین روش تقویت مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *