بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی 

بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی

چگونه مهارت ریدینگ زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟ آیا خواندن انگلیسی و درک مطلب مشکل  است؟ آیا در چند روز اخیر چیزی به زبان انگلیسی خوانده اید؟ چه مقدار از آن را فهمیده اید ؟ بهترین روش تقویت ریدینگ (reading) در زبان انگلیسی چیست؟  در این مقاله به بهترین روش تقویت reading ریدینگ زبان انگلیسی می پردازیم. به نظر شما بهترین روش تقویت ریدینگ زبان انگلیسی چیست؟

“درک مطلب” یا “مهارت ریدینگ” به این معناست که شما از آنچه می خوانید درک کنید یا به عبارت دیگر آن را به درستی بفهمید. حتی اگر هر هفته یک کتاب انگلیسی بخوانید ، ولی متوجه نشوید منظور متن چیست ، به یادگیری شما کمک کافی نمی کند. بنابراین شما ممکن است تعجب کنید که چگونه می توان خواندن انگلیسی (مهارت ریدینگ انگلیسی) را فراتر از خواندن معمولی کتاب ها بهبود دهید. این دقیقاً همان چیزی است که ما در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم: بهترین روش تقویت ریدینگ زبان انگلیسی چیست؟

ما برای یادگیری بهتر ریدینگ زبان انگلیسی با روش های متفاوت و هوشمند به شما کمک خواهیم کرد. شما دقیقاً متوجه می شوید که چگونه کتابهای انگلیسی را به روشی بخوانید که در واقع مهارتهای شما را بهبود دهد . خواندن ، مهارتی است که بسیاری از افراد از آن استفاده می نمایند ، اما خواندن و درک صحیح متن یک فرآیند پیچیده و تعاملی است.  از آنجا که خواندن و درک مطلب بسیار گسترده است ، ما اغلب ممکن است درک مطلب یا ریدینگ انگلیسی را گیج کننده و سخت ارزیابی کنیم. اما خوشبختانه هر کسی که برای تقویت مهارت reading ریدینگ زبان در کلاس های انگلیسی، در آزمونهای استاندارد یا در زندگی روزمره تلاش کند می تواند درک مطلب یا ریدینگ خود را بهبود دهد  (و شروع آن هرگز دیر نیست!). در این راهنما ، ما گام به گام نحوه بهبود ریدینگ یا درک مطلب را توضیح و نکاتی را برای تقویت ریدینگ زبان انگلیسی شما ارایه می دهیم. قبل از این که بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی را بررسی کنیم، بهتر است به مقدمه ای از درک مطلب اشاره کنیم.

 

  درک مطلب چیست؟

درک مطلب ، درک معنای متن و ایده هایی است که نویسنده می خواهد آن را انتقال دهد. برای خواندن هر متنی ، مغز شما باید نه تنها معنی تحت اللفظی جملات ، بلکه ارتباط آنها با یکدیگر ، زمینه ی پشت کلمات و چگونگی استفاده از واژگان را نیز بر تأثیر احساسات و معنای پشت متن پردازش کند. چگونه متن به عنوان یک کل بزرگتر و منسجم در نظر گرفته می شود.

همانطور که دیدید ، درک مطلب شامل بسیاری از فرآیندها در مغز انسان است. بنابراین متوجه نشدن بعضی از وجه های متن به راحتی امکان پذیر است. اما کسی که تلاش کند، می تواند درک مطلب خود را ارتقا دهد چرا که خواندن درک مطلب یک مهارت است و این باید از طریق تمرین ، تمرکز و تلاش انجام شود و کاملاً می توان آن را آموخت.

چرا یادگیری ریدینگ یا درک مطلب مهم است؟
چرا یادگیری ریدینگ یا درک مطلب مهم است؟

 چرا یادگیری ریدینگ (درک مطلب) مهم است؟

درک درست خواندن می تواند سخت  باشد ، حتی یادگیری نحوه درست خواندن و درک متون یک روند  پیچیده است. اما مهارت لازم برای تسلط به ریدینگ انگلیسی یا درک مطلب ، هم برای کار و هم برای تفننی خواندن لازم است.

شما باید بدانید که چگونه انواع متون مختلف را بخوانید و تجزیه و تحلیل کنید (هم در سطح پایه ، هم تحت اللفظی و هم در سطح عمیق تر). تقویت مهارت خواندن در تمام دوران تحصیل ، دانشگاه ، و در دنیای کار و حتی در زمان تفریح برای شما مفید است. مطالعه‌ی آزاد کتاب، یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی است.

درک مطلب برای بسیاری از امور مهم زندگی روزمره اهمیت دارد از جمله:

 

  • خواندن ، درک و تجزیه و تحلیل ادبیات در کلاسهای انگلیسی
  • خواندن و درک متن از بقیه موضوعات کلاس ،مثل تاریخ ، ریاضی ، یا علم
  • انجام هر دو بخش کتبی و ریاضی SAT یا هر پنج بخش CAT
  • درک و درگیر شدن با رویدادهای جاری ارائه شده به صورت کتبی ، مانند گزارش های خبری
  • درک و پاسخ صحیح در مورد مکاتبات و بقیه مکاتبات دیگر در محل کار ، مانند مقاله ، گزارش ، یادداشت و تجزیه و تحلیل
  • به سادگی لذت بردن از کتاب را در اوقات فراغت خود داشته باشید

 

درست مثل  هر هدف یا مهارت ، می توانیم به مرور زمان به تقویت ریدینگ یا درک مطلب بپردازیم. از آنجا که خواندن و درک مطلب مهارتی است که می تواند بهبود یابد، می توانید مهارت ریدینگ زبان انگلیسی خود را با تمرین و یک برنامه منظم تقویت کنید.

حداقل ۲ تا ۳ ساعت در هفته درگیر ترکیبی از تمرین خواندن “دقیق” و “تفننی” باشید. در تمرین دقیق،  توجه و تمرکز بر ساختارهای جملات، آموختن لغات جدید و … می باشد در حالی که تمرین تفننی فقط شامل گذرا خواندن و لذت بردن از خواندن بدون تمرکز بیش از حد می باشد. حداقل برای یک یا دو ساعت در هفته به صورت تفننی بخوانید. هست . لطفا حداقل یک ساعت لذت خواندن در هفته را در برنامه تان  اضافه کنید.

با ترکیب کردن  خواندن برای مطالعه و خواندن برای لذت، شما قادر هستید مهارت خواندن یا ریدینگ خود را بهبود دهید. خواندن بخش مهمی از زندگی روزمره ماست و تقویت درک شما از متون هرگز نباید به این معنی باشد که خود را از لذت فعالیت محروم نمایید . اما بهترین روش تقویت ریدینگ زبان انگلیسی چیست؟

 

از تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی لذت ببرید!
از تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی لذت ببرید!

آیا می دانید  برخی از اولین اقدامات برای بهبود سطح ریدینگ یا درک مطلب انگلیسی شما چیست؟ حال سعی کنیم به بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی بپردازیم.

 

مرحله ۱: وضعیت فعلی ریدینگ انگلیسی (درک مطلب انگلسی) خود را ارزیابی کنید

قبل از اینکه بتوانید ریدینگ (درک مطلب) انگلیسی خود را بهبود دهید ، ابتدا باید درک کنید که هم اکنون چگونه می خوانید و محدودیت های شما چیست.

با انتخاب نمونه هایی از متون متفاوت  که با آنها آشنا نیستید ، شروع کنید به خواندن کتاب های متنی ، مقاله ها ، رمان ها ، گزارش های خبری یا هر نوع متنی که دوست دارید. به خصوص برای فهمیدن تلاش کنید.

کم کم و آرام آرام مهارت درک مطلب زبان خود را تقویت کنید. به عنوان مثال ، اگر به طور مداوم هر بار در حال  خواندن توجه خود را به مدت  ۲۰ دقیقه از دست می دهید ، این مسئله را تصدیق کنید و به خود فشار آورید که به آرامی آن زمان را کنترل کنید. انتظار نداشته باشید تمرکز شما  فورا افزایش یابد؛ حتی برای استمرار و تمرکز بر خواندن به مدت یک یا دو ساعت بدون وقفه تلاشی نکنید چرا که اثری معکوس دارد و انگیزه شما برای تقویت درک مطلب تان ممکن است به شدت کاهش یابد. با خواندن با بیشترین زمان تمرکز خود شروع کنید ( مثلا بیست دقیقه) ، سپس به خودتان استراحت دهید. دفعه بعد ، ۲۲ دقیقه امتحان کنید. وقتی این کار را کردید ، ۲۵دقیقه  را امتحان کنید و ببینید هنوز هم می توانید تمرکز خود را حفظ کنید. اگر می توانید ، پس برای سی دقیقه  امتحان کنید.

اگر فهمیدید که تمرکز یا درک شما دوباره شروع به عقب گرد کرده است، به جای فشار آوردن به  خود برای سرعت بیشتر خواندن، با آرامش بر فهم بیشتر متن تمرکز کنید. پیشرفت با زمان به وجود می آید و اگر شما سعی کنید آن را یک باره بدست آورید، ناامید کننده می شود.

از طرف دیگر ، ممکن است متوجه شوید که مشکلات مربوط به ریدینگ یا درک مطلب شما بیشتر مربوط به سختی متن است و نه مدت زمانی که برای آن متن صرف می کنید. شاید شما برای درک عناصر اساسی یک متن ، زمینه یک متن ، ظرافت شخصیت ها یا انگیزه ها ، کتاب ها یا کتاب های درسی یا مطالبی که به شدت سمبولیک است، تلاش کنید . اگر این مورد است ، پس برای بهبود این ضعف در درک مطلب ،به مرحله دوم توجه کنید.

بهبود سطح ریدینگ یا درک مطلب زبان انگلیسی شما، زمان و تمرین زیاد می خواهد؛ اما درک این که نقاط قوت و ضعف شما در کجاست ، اولین قدم برای پیشرفت شما ست.

 

 مرحله ۲: برای تقویت ریدینگ انگلیسی خود، دامنه واژگان خود را بهبود بخشید

خواندن و درک مطلب به ترکیبی از واژگان ، متن و تعامل کلمات بستگی دارد . بنابراین باید بتوانید هر قسمت را قبل از درک متن به طور کلی درک کنید. یادگیری لغات زبان انگلیسی زیر بنای تقویت مهارت های مختلف زبان انگلیسی از جمله ریدینگ می باشد. بنابراین، بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی بدون تقویت دامنه واژگان بسیار محدود می شود.

اگر برای درک واژگان تلاش می کنید ، گاهی اوقات می توانید از طریق سرنخ های متن (چگونگی استفاده از کلمات در جمله یا در متن استفاده نمایید )، معنای جمله را دریابید. اما گاهی نیاز است معنی کلمات را در یک فرهنگ لغت  جستجو کنید زیرا کلمات کلیدی برای فهم متن به حساب می آیند. همانطور که می خوانید و معنی بعضی از لغات را چک می کنید، حتما لیستی از کلمات جدید را  جمع آوری کنید و آنها  را به مجموعه ای از کلمات و تعاریف آنها تبدیل کنید. هفته ای پانزده دقیقه دو یا سه بار در هفته اختصاص دهید و واژگان جدید را مرور کنید.

روش دیگر ، فلش کارت است که می توانید امتحان کنید. اگرچه ما به شدت توصیه می کنیم فلش کارت های شخصی خود را بسازید، می توانید از نرم افزار ها نیز برای این کار استفاده کنید.

همچنین برای ارتقای دامنه لغات زبان انگلیسی می توانید به آموزش لغات انگلیسی مراجعه کنید.

 

 مرحله ۳: برای لذت بخوانید و ریدینگ شما نیز خود به خود بهتر می شود

بهترین راه برای پیشرفت و تقویت ریدینگ انگلیسی یا سطح درک مطلب تمرین است؛ بهترین راه برای تمرین این است که از این کار لذت ببرید. از بهبود مهارت ریدینگ زبان انگلیسی (درک مطلب) لذت ببرید!

خواندن را به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده انجام دهید. این به شما انگیزه می دهد تا با متن همراه شوید و فعالیت را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود بپذیرید(و نه فقط  برای زندگی تحصیلی و کاری شما). همانطور که تمرین می کنید و واقعاً با مطالب خواندن خود درگیر می شوید، پیشرفت به طور طبیعی به وجود می آید .

با خواندن متن هایی که پایین تر از سن و سطح شما هستند ، شروع کنید (به خصوص اگر خواندن برای شما ناامیدکننده یا دشوار هست ). این به شما امکان می دهد استراحت کنید و از داستان لذت ببرید. لیست کتاب های زیر برای زبان آموزان سطح بالا تر از متوسط و پیشرفته توصیه می شود.

 

Aru Shah and the End of Time by Roksani Chokshi

Brown Girl Dreaming by Jacqueline Woodson

Ghost by Jason Reynolds

The Westing Game by Ellen Rankin

From the Mixed Up Files of Mrs. Basil E. Frankweiler by E.L. Konigsburg

The Parker Inheritance by Varian Johnson

I Am Malala by Malala Yousafzai

Harry Potter and the Sorcerer’s Stone by J.K .Rowling

 

حتی اگر سطح زبانی شما مبتدی است، می توانید خواندن و تقویت ریدینگ یا درک مطلب  را از انواع کتاب های داستان طبقه بندی شده ای انتشارات آکسفورد یا پنگوئن شروع کنید.

هنگامی که احساس راحتی بیشتری در خواندن و تمرین روشهای درک مطلب خود کردید، پیش بروید و حالا  در هر سطح بالاتری به خواندن بپردازید. به مرور زمان و با رسیدن به سطح پیشرفته،  حتی اگر احساس می کنید بعضی از متن ها را هنوز کاملا درک نمی کنید  و یا حتی بخش بزرگی از آن را متوجه نمی شوید، سعی کنید بر ایده اصلی داستان تمرکز کنید؛ طبعا بعضی از داستان ها و رمان ها به سطح ادبی بالایی نوشته شده اند که حتی برای انگلیسی زبانان نیز چالش برانگیزند.

در پایان ، خواندن باید یک کار  سرگرم کننده و کاربردی باشد. البته بهتر است سعی کنید تمرینات خواندن خود را  ما بین خواندن چالش بر انگیز و خواندن آسان برای لذت نگه دارید.

بهبود واژگان و افزایش مدت زمانی که در کل برای خواندن می گذارید ، به شما در پیشرفت مهارت ریدینگ و درک خواندن با گذشت زمان کمک بسیاری می کند. حال سعی می کنیم بهترین روش تقویت ریدینگ زبان انگلیسی را تکمیل کنیم.

 

 بهترین راه یادگیری ریدینگ زبان انگلیسی (درک مطلب) چیست؟

در اینجا برای تکمیل بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی ، به نکات مهمی برای تقویت درک مطلب اشاره می کنیم:

بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی چیست؟
بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی چیست؟

 

نکته ۱: وقتی سر در گم  می شوید صبر کنید  و سعی کنید آنچه را که تازه خوانده اید خلاصه نمایید

وقتی در حال خواندنید ، به خودتان اجازه دهید هر وقت تمرکز خود را از دست می دهید  یا احساس سردرگمی می کنید ، متوقف شوید. فقط متوقف شوید و بدون دوباره خواندن ، آنچه را که تاکنون خوانده اید (قبل از مکانی در متن که سردرگم شده اید) با صدای بلند یا در ذهن خود خلاصه کنید. به متن باز گردید  و نحوه خلاصه کردن آن را با آنچه در صفحه نوشته شده است مقایسه کنید. آیا احساس می کنید اصل  موضوع را درک کرده اید؟

به ریدینگ یا درک مطلب زبان انگلیسی با جمع بندی در ذهن خود تسلط بیشتری پیدا کنید و به خودتان اجازه دهید هر زمان که متن برای شما گیج کننده شد، متوقف شوید و روند را تکرار کنید. هرچه بیشتر بتوانید مجدداً متن را باز سازی کنید، بهتر می توانید آن را درک کنید و اطلاعات را در ذهن خود ضبط کنید.

 

 نکته ۲: گاهی سعی کنید با صدای بلند بخوانید

بعضی اوقات ، ما می توانیم نوعی “مانع ذهنی” شکل دهیم که به هر دلیلی می تواند پیشرفت و تقویت مهارت ریدینگ یا خواندن شما راسخت  کند (شاید قسمتی از متن به نظر پیچیده یا بی ربط باشد و یا شاید شما خسته باشید یا کلا بی حوصله باشید).

خواندن بلند این متن ها معمولا می تواند به دور زدن این مانع ذهنی کمک کند و به شما کمک رساند تا از آنچه متن سعی در انتقال آن دارد،  تصویری در ذهن خود بسازید.

 

نکته ۳: بخش های قبلی متن را دوباره بخوانید

در بیشتر وقتها ، خواندن یک فعالیت شخصی است که کاملاً در ذهن شما اتفاق می افتد. بنابراین اگر روشهای “معمولی” برای شما مفید  نیست ،شما لازم نیست  مانند هر کس دیگری بخوانید. گاهی اوقات به عقب نگاه کنید تا هرگونه اطلاعاتی را که می خواهید و فراموش کرده اید ، به خودتان یادآوری نمایید (یا حتی بخش های بزرگ  را دوباره بخوانید). قبلاً چه اتفاقی افتاده است، چه کلمه ای معنی خاصی در متن دارد یا چه کسی در چه چیزی نقش داشته است.

جملات قبلی ، بخش ها یا حتی کل فصل ها می توانند سرنخ های مفیدی را ارائه نمایند.  خواندن مجدد این قسمت ها به شما در بروز رسانی حافظه کمک بزرگی می کند تا بتوانید بخش های بعدی متن را بهتر درک و بفهمید.

 

 نکته ۴: حتما نباید متن را به صورت خطی بخوانید

درست مانند مرحله قبل ، احساس نکنید که تنها راه خواندن و درک یک متن ،خواندن آن  بصورت خطی است. گاهی قسمتی از متن برایتان سخت است ولی باید به خواندن ادامه دهید. به خودتان اجازه دهید که قسمتی از یک متن را جدا کنید و برای فهم بهتر آن به خود زمان بیشتری دهید. بعضاً یک سردرگمی فعلی در یک اثر بعداً در متن توضیح داده می شود و این به شما کمک می کند تا بدانید که توضیحات در آینده می آید.

بنابراین به جلو یا عقب بروید ، دوباره بخوانید تا فضای  متن را حس کنید. همه به صورت خطی فکر نمی کنند ، و همه  اشخاص  متن ها را به صورت خطی بهتر درک نمی کنند. پس این نکته نیز به بهبود مهارت ریدینگ (reading) شما کمک خواهد کرد.

 

 نکته ۵: متن را با یک دوست (حتی یک دوست خیالی) مرور کنید

بعضی اوقات بحث درباره آنچه که تاکنون درباره متن می دانید می تواند هرگونه سردرگمی را از بین ببرد . اگر دوستی دارید که متن مورد نظر را نخوانده است ، آن را به قول خودتان برای آنها توضیح دهید تا متوجه شوید که احتمالاً بیشتر از آنچه فکر می کنید فهمیده اید.

حتی اگر هیچ کس دیگری در اتاق نباشد، تلاش برای آموزش یا بحث در مورد آنچه می گویید حتی به یک شخص فرضی، می تواند بسیار مفید واقع شود . در حقیقت ، مهندسان نرم افزار این روش را “اشکال زدایی اردک لاستیکی” می نامند! آنها سعی می کنند یک مشکل را به یک اردک لاستیکی توضیح دهند. این امر آنها را وادار می کند تا با صدای بلند به توضیح مشکل مورد نظر بپردازند؛ با این که عجیب به نظر می رسد ولی این کار واقعا به حل مشکل آن ها کمک می کند. بنابراین شروع به گپ زدن با نزدیکترین دوست / حیوان خانگی / اردک لاستیکی خود کنید. شما با تلاش برای انتقال مفهوم متن مورد نظر، هنگامی که با کسی (حتی یک شی ء یا شخص فرضی) صحبت می کنید، به تقویت ریدینگ یا درک مطلب انگلیسی خود کمک شایانی می کنید.

 

با اضافه کردن این ۵ نکته مهم سعی کردیم بهترین روش تقویت ریدینگ زبان انگلیسی را به شما ارایه دهیم. از همین امروز خواندن و بهبود مهارت درک مطلب زبان انگلیسی را شروع کنید!

 

تا اینجا درک بهتری به بهترین روش تقویت ریدینگ زبان انگلیسی پیدا نموده اید. بهبود ریدینگ یا درک مطلب ، وقت و تلاش زیادی می طلبد اما می توان به آن دست یافت. با خود صبور باشید؛ سعی نمایید اگر احساس می کنید پیشرفت شما کند است، از خود ناامید نشوید یا عصبی  نشوید. بنابراین با سرعتی که برای شما موثر است پیش بروید و مراقب باشید که تعادل بین خواندن برای لذت و خواندن  اختصاصی برای پیشرفت را حفظ نمایید.

 

با هر چه بیشتر خواندن در زندگی روزمره خود ، می فهمید که ریدینگ یا درک مطلب برای شما  آسان تر می شود و خواندن لذت بیشتری برایتان دارد. در هر متن ، دنیاهای معنایی برای شما کشف می شود و یادگیری چگونگی کشف آنها می تواند یک پاداش لذت بخش برای شما باشد.

 

بسیار خوب! در این مقاله تکنیک ها و روش های مهمی برای بهبود و تقویت ریدینگ زبان انگلیسی عنوان کردیم. به نظر شما بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ (reading) زبان انگلیسی چیست؟ لطفا حتما راه های موثر که برای یادگیری بهتر ریدینگ یا درک مطلب استفاده کرده اید را با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

4 دیدگاه برای “بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی ”

    • khabazian academy

      سلام،

      بسیار خوشحالیم از این موضوع 🙂

      برای بهبود مهارت ریدینگ کتاب های زیادی وجود دارند. می تونید کتاب های سطح بندی شده مثل Active Reading یا Inside Reading رو بخونید که جزء بهترنن کتاب های تقویت مهارت درک مطلب در حال حاضر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *