بهترین روش تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی

بهترین روش تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی چیست؟

مهارت رایتینگ writing و یا نوشتن در زبان دوم یکی از چالش انگیز ترین مهارتهاست.  خیلی از اشخاص حتی در زبان مادری هم توانایی نوشتن متون متفاوت رو ندارند. نوشتن یک هنر است و مثل  هر هنر دیگری به آموزش و تمرین نیازمند است . انگلیسی را چه برای اهداف درسی بیاموزید چه  بخواهید در کارتان مورد استفاده قرارش دهید، در هر صورت نا چارید بنویسید و به تفویت مهارت نوشتاری (رایتینگ) بپردازیدچگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟ بهترین روش تقویت رایتینگ (writing) زبان انگلیسی چیست؟ چه راه هایی برای بهبود سریع رایتینگ وجود دارند؟

رایتینگ یا نوشتار در زبان انگلیسی خیلی اهمیت دارد . این مهارت در کنار هنر بودن نقش عظیمی در تسلط شما روی زبان انگلیسی داراست . برخی  از اشخاص به راحتی می‌توانند واژگان مورد نیاز برای بیان کردن جمله‌ها رو بیابند اما بعضا باید وقت زیادی برای پیدا کردن واژه مناسب و مورد نیاز آن ها صرف کنند. یکی از وجه های با اهمیت  رایتینگ یا نوشتن استفاده از گرامر درست است اما گرامر همه‌ی آن چیزی که نیاز دارید نمی باشد .

زبان انگلیسی از  چهار مهارت تشکیل شده که رایتینگ یا نوشتار یکی از آن هاست و برای آمادگی در آزمون هایی مثل آیلتس و تافل خیلی  باید به آن مسلط شوید . تقویت رایتینگ زبان انگلیسی به تقویت سایر مهارت‌های زبان هم کمک می رساند؛ پس باید به نوشتن در حد صحبت کردن اهمیت داد و برای تقویت مهارت رایتینگ تلاش نمود.  تمرین رایتینگ (نوشتن) خسته‌کننده نیست، بلکه جذاب و جالب  است. اگر شما راهش را پیدا کنید حتما  از آن لذت می برید .

از نشانه‌های یک مطلب ضعیف استفاده بیشتر از حد از کلمات کلیشه‌ای، قیدهای زمان و عبارت‌های طولانی ست. در این مقاله بهترین روش تقویت رایتینگ زبان انگلیسی را بررسی می کنیم.

 

راه‌های تقویت رایتینگ Writing در زبان انگلیسی

مهارت رایتینگ انگلیسی غالبا دشوارترین مهارت برای زبان ‌آموزان می باشد . گاهی نوشتن به زبان مادری هم می‌تواند خسته کننده  و سخت باشد. به همین دلیل  برای تقویت مهارت رایتینگ Writing تنها دانش زبان کافی نیست و مانند  هر مهارت دیگری نیاز  به تمرین هم دارد. اما بهترین روش تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی چیست؟

چگونه به مهارت رایتینگ دست بیابیم ؟ در این مقاله می‌توانید نکاتی را مطالعه کنید که به شما در بهبود بخشیدن به مهارت رایتینگ زبان انگلیسی کمک می کند. همچنین دو تمرین عملی تقویت مهارت رایتینگ به شما معرفی می شود . در ادامه این مطلب، راه‌های تقویت مهارت رایتینگ را مرور می کنیم :

 

  • ساده آغاز  کنید

ساده و کوتاه نوشتن گام  اول در تمرین مهارت writing می باشد . نوشتن می‌تواند قسمتی  از برنامه‌ی روزمره  شما باشد. در واقع شما در طول روز همواره به علت های مختلف  در حال نوشتن می باشد  از پیام‌هایی که با دوستانتان می گیرید ، تا یادداشت‌های کوچکی که کنار برگه‌ی روی میز کارتان وجود دارد. پس  برای تمرین نوشتن مقدمات خاصی نیاز نیست .

لازم نیست روزی ده‌ها صفحه یادداشت کنید  هدف خود را طوری برگزینید  که بتوانید آن را به نتیجه  برسانید. می‌توانید از کپشن اینستاگرام یا حتی از یادداشت‌های روی یخچال آغاز کنید. خاطرات روزمره‌ی خود را  به زبان انگلیسی یادداشت کنید . تاثیر نوشتن چند خط در روز را کم اهمیت ندانید . این تمرین مداوم  می‌تواند مهارت و عادت نوشتن را در شما ارتقا دهد .

 

  •  دقت خود هنگام نوشتن را بالا ببرید

در تمرین نوشتن، دقت از اهمیت زیادی  برخوردار است. شاید در مهارت‌هایی مثل مهارت Speaking، روان بودن (fluency) از اهمیت بیشتری نسبت به دقیق بودن (accuracy) برخوردار باشد. ولی در مهارت نوشتن دقت خیلی خیلی مهم است . در writing فرصت بازنگری و درست کردن  وجود دارد. بنابراین حتی چرک ‌نویس‌های خود را با دقت کامل یادداشت کنید که آگاهی‌تان نسبت به خطاهای تکراری خود در نوشتن بالا رود و بتوانید آنها را کم کنید  و مهارت writing خود را ارتقا دهید .

از استاد خود یا شخصی  که سطح زبان بالاتر از سطح ‌شماست بخواهید که با بازخوانی نوشته‌ی شما، به بالا بردن کیفیت آن کمک نماید . اگر چنین شخصی در اطرافتان نیست  و یا راحت نیستید از کسی کمک بگیرید، می‌توانید از برنامه Grammarly استفاده نمایید . ما نسخه رایگان تحت ویندوز این برنامه را برای دانلود آماده داریم .

Grammarly را می‌توا‌نید روی لپ تاپ و یا گوشی نصب نمایید. این برنامه متن شما را درست کرده و جایگزین درست تری  برای کلمات و ساختار جملات شما پیشنهاد می نماید .

 

  • برای تقویت مهارت رایتینگ بخوانید

کیفیت Writing شما به میزان مطالعه‌تان به زبان انگلیسی بستگی دارد . با مطالعه‌ی متون انگلیسی خود را در معرض ساختار های مختلف  گرامری قرار می‌دهید و کلمات جدید را در جایگاه درستشان  یاد می‌گیرید. این کلمات و ساختارها کمک شایانی  به بهتر نوشتن شما می‌نماید .

 

یکی از بهترین راه های تقویت مهارت نوشتاری ، کتاب خواندن است.
یکی از بهترین راه های تقویت مهارت نوشتاری ، کتاب خواندن است.

 

  • به انگلیسی فکر کنید

از اشتباهات بزرگی که ممکن است انجام دهیم فکر کردن به فارسی موقع  نوشتن به  زبان انگلیسی است. به خود تاکید کنید  که قرار نیست ترجمه کنید. طبیعتاً همه‌ی ما به زبان مادری قادر به نوشتن جملات بیشتر  و سنگین‌تری هستیم که معادل آنها را در انگلیسی هنوز نیاموخته ایم . همچنین خیلی از کلمات و ساختارهای دستور زبان، از زبانی به زبان دیگر قابل ترجمه‌ی مستقیم نمی باشند . بنابراین  نوشتن جملاتی که کاملاً شکل جمله‌بندی زبان مادریمان باشد تقریباً محال است و در نظر نگرفتن این اصل موجب ایجاد ایرادهای ساختاری زیادی در متن نهایی ما می شود .

 

تقویت مهارت writing یا نوشتن در زبان دوم از پرچالش ترین مهارت می باشد  زیرا  که بسیاری از اشخاص  حتی در زبان اول هم توانایی نوشتن متون متفاوت را ندارند. از طرفی قوانین نوشتار و مکاتبات اداری و رسمی با قوانین مکاتبات و نامه‌نگاری غیر رسمی به طور کامل  فرق می کند. در ادامه به راه های بیشتری  برای پیشرفت و تقویت مهارت رایتینگ می پردازیم:

 

  • برای تمرین رایتینگ writing برنامه‌ریزی نموده  و به ‌شکل  منظم  بنویسید.

به شکلی  بنویسید که انگار نوشتن شغل شما هست . هیچ چیز به اندازه ی تمرین به شما کمک نمی کند .

 

  • دانش گرامر، لغت و spelling خود را ارتقا دهید .

یک قسمت  مهم از مهارت writing، آگاهی از  گرامر و قواعد زبان انگلیسی می باشد . از طرفی تقویت دایره واژگان انگلیسی به شما کمک می کند  تا جملات بهتری بگویید و منظور خود را آسانتر  به خواننده انتقال دهید . علاوه بر این، دیکته درست  کلمات در حرفه‌ای به نظر رسیدن نوشته شما نقش مهمی  دارد.

کلمات جدید را به گونه های  مختلفی تمرین کنید. بین ۱۰ تا ۲۰ بار تکرار احتیاج  است تا یک کلمه جدید به عنوان قسمتی  از دامنه لغات شما شود. برای اینکه به کلمات کمک کنید تا در ذهن و حافظه شما بمانند ، آن را یادداشت نمایید (هم تعریف و هم یک جمله که از آن استفاده کرده اید) آن را در مکالمه بکار ببرید ، آن را در یک ایمیل یا هر جای دیگری که فکر می کنید استفاده نمایید .

برای تقویت گرامر انگلیسی به آموزش گرامر زبان انگلیسی و برای تقویت لغات انگلیسی به آموزش لغات انگلیسی مراجعه کنید.

بازی‌های زیادی  هستند  که به شما در تقویت رایتینگ برای آزمون و زبان عمومی  کمک می رسانند . دانلود بازی‌های کلمات سرگرم‌کننده  و ساختن کلمات متفاوت  با استفاده از حروف مشابه (scrabble & boggle (games، این بازی‌ها برای گسترش دایره لغات تدارک دیده شدند .

 

  • به انسجام (coherence) و چسبندگی (cohesion) آگاهی داشته باشید.

writing خوب، نوشته‌ای می باشد  که در آن جملات و پاراگراف‌ها به ‌هم ارتباط دارند  و خواننده قادر است به راحتی ارتباط بین قسمت های  مختلف را درک نماید . برای انجام این کار از کلمات با معانی متفاوت  که جملات را به هم وصل می‌نماید ، استفاده کنید:

برای اضافه کردن اطلاعات به جای and در جملات کلمات moreover، furthermore، what’s more، in addition و besides به کار ببرید  . برای نشان دادن تضاد در جملات به جای کلمات however، nonetheless، nevertheless، in spite of و despite را به کار ببرید

برای صحبت کردن در مورد نتیجه‌ی کاری به جای کلمه so از کلمات therefore، thus، as a result، as a consequence و consequently استفاده کنید .

 

  • از  انواع مختلف writing و قوانین مرتبط با آنها را آگاه شوید .

نوع زبان مورد استفاده در مکاتبات اداری با آنچه در نامه‌های غیر رسمی وجود دارد  تفاوت دارد. از طرفی تعداد پاراگراف‌ها، ساختار آنها و محتوای هر کدام از پاراگراف‌ها نیز مختلف هستند. آگاهی از این تفاوت‌ها برای تقویت مهارت Writing لازم و به نظر می رسد.

 

  • نمونه های متفاوت  از writing های درست  و مناسب را از کتابها و سایتهای معتبر بیابید  و از آنها الگو برداری نمایید .

کتاب‌های  Writing for IELTS از مجموعه  کتاب‌های Collins، IELTS Advantage Writing Skills و همچنین کتاب IELTS Trainer دارای نمونه‌های خوبی از writing های متفاوت  می باشند .

یکی از روش های مهم برای رسیدن به سطح مطلوب کپی برداری از متن های مشابه و الگو گرفتن از روش  نوشتن در مورد یک موضوع مخصوص  است. فعلا  که اینترنت به شکل گسترده ای قابل دسترس می باشد  کافی هست که مطلبی که به دنبال آن هستید را جستجو نمایید  و الگوهای مناسبی را پیدا کرده  و گام به گام  با آن شبیه نویسی کنید ولی به خاطر داشته باشید  که تنها  برای الگو برداری و نمونه این کار را انجام می دهید . به طور کلی یکی از اصول مهم در نوشتار خلاقیت می باشد  که نباید از خاطر برد .

 

  • متن رایتینگ writing خود را چندین بار  بخوانید و نوشته خود را ویرایش کنید.

نسخه پایانی  نوشته شما قطعا با نسخه‌ی ابتدایی تفاوت‌های چشمگیری دارد . لازم است گرامر جملات خود را دوباره  چک نموده و از cohesion و coherence نوشته خود اطمینان پیدا کنید

 

  • برای تقویت رایتینگ انگلیسی از کلمات جدید استفاده نمایید.

با یادگیری یک کلمه  بلا فاصله از آن استفاده نمایید. تلاش کنید استفاده از یک کلمه نو را  به محض یادگیری به یک بازی تبدیل نمایید  مدام  تلاش کنید از یک کلمه جدید در مکالمه، یک یادداشت روزانه، یک تکلیف یا یک ایمیل برای دیگران استفاده نمایید . این کار را تا جایی که  ممکن است انجام دهید و کلمه را بارها برای خودتان  تکرار نمایید.

 

  • از یک فرهنگ لغت استفاده نمایید .

برای پیشرفت رایتینگ انگلیسی یک فرهنگ لغت را  همیشه با خود داشته  باشید موقعی  که می‌نویسید، فرهنگ لغات را در کنار خود داشته باشید  و از آن برای پیدا کردن لغاتنو  یا کلماتی که معنای آن ها را نمی دانید استفاده نمایید . این کار به شما کمک می رساند  بهتر خودتان را بیان کنید، و همچنین یک کلمه جدید یاد می گیرید .

 

  • واژگان کاربردی را گسترش  دهید.

این یعنی  که شما باید با یادگیری لغاتی  که برای انجام کارهایتان مهم هستند شروع نمایید . یک مثال خوب از این مورد، یادگیری زبان تجاری یا لغاتی که غالبا  در یک سرگرمی و یا در یک حرفه ای  از آن استفاده می کنید . به جای آن که سریعا تبدیل به کلیشه یا اصطلاحات فنی شود که  این انگیزه شما را از بین می برد ، به دنبال کلمات بیشتری باشید تا به دوستانتان اثبات کنید  که در مورد چه چیزهایی می توانید بنویسید.

 

  • یک مجله را پیگیری نمایید .

این روش تقویت رایتینگ انگلیسی فقط به شما کمک می کند سبک نوشتاری خود را ارتقا  دهید، همچنین به شما کمک می نماید  دایره لغات خود را بهبوددهید . تلاش کنید  کنید از کلمات جدید یا جالب که جدیدا  در مجلات یاد گرفته اید استفاده نمایید .

 

  • کلمات پر کننده را شناسایی و حذف نمایید (gap fillers).

احتمالا با کلمات پرکننده در سخنرانی خود آشنا هستید (مانند “آه” یا “ام” )   نوشتن شما هم حتما کلمات خالی دارد. به دنبال این کلمات پرکننده که در نوشته‌های شما هم هست بگردید که هیچ مفهومی را به خواننده نمی رسانند  و سعی کنید آن را با کلمه بهتری جایگزین نمایید. همین رویکرد را به جملات و عبارت ها اعمال نمایید؛ پس دقت کنید که از شش یا هفت عبارت برای بیان چیزی که می توان با چند کلمه خوب گفت استفاده نکرده اید. قطعا این تکنیک ساده به تقویت رایتینگ شما کمک می کند.

 

  • فهرست موضوعات ریدینگ خود را متنوع نمایید

اگر دوست دارید نوع مخصوصی  از مطالب را به شکل  روزانه مطالعه نمایید ، ممکن است شما خودتان را در معرض پهنای  وسیعی از دایره لغات قرار ندهید. برای تقویت رایتینگ انگلیسی تلاش نمایید  موضوعاتی را که مطالعه می‌کنید متنوع باشد،مثل  طبیعت، شکسپیر، ادبیات، سیاست، تاریخ، فلسفه یا هر چیز دیگر که فکر می‌کنید از آن لذت می برید .

 

  • برای تقویت رایتینگ زبان انگلیسی کلمات مترادف را لیست نمایید .

آیا متوجه شده اید که چندین بار از یک کلمه در نوشته خود استفاده کرده اید ؟ یک تکه کاغذ را برداشته  و آن کلمه را در بالای صفحه یادداشت نمایید.  در مرحله بعد، با استفاده از یک فرهنگ لغات لیستی از ده تا بیست کلمه نو که می توانید به جای آن کلمه استفاده نمایید  تهیه کنید. شما می‌توانید این لیست‌ها را در یک دفترچه لغت نگهداری کنید  و هر زمان که مترادف جدیدی یاد می‌گیرید، به لیست اضافه نمایید. این نکته یکی از مهمترین اصول برای تقویت مهارت رایتینگ یا نوشتاری می باشد.

 

  • در یک دوره تقویت رایتینگ زبان انگلیسی حضور یابید .

دوره‌های زیادی برای تقویت رایتینگ انگلیسی هستند  که می توانید در آن ها شرکت نمایید  تا در افزایش دامنه واژگان نوشتاری شما موثر تر شود  و بیاموزید که چگونه از کلماتتان را صحیح  استفاده نمایید. تلاش نمایید دوره ای را انتخاب نمایید  که از تکالیف و کوئیز ها برای افزایش شیوایی و روانی مهارت رایتینگ شما استفاده کند.

 

  • از دیگران بازخورد بگیرید

فکر می‌کنید نوشته های شما می‌تواند از راهنمایی های شخصی استفاده نماید؟ اگر با کلمات نوشتاری خود مشکل دارید، تلاش  نمایید  از شخص  دیگری کمک بخواهید. یک فرد  دیگر می‌تواند بینش عالی ارائه دهد و مشکلاتی از جمله انتخاب ضعیف کلمه را تشخیص دهد که ممکن است خودتان متوجه نباشید . از سوال کردن از یک دوست، معلم، همکار و یا فردی آنلاین برای بررسی نوشته تان برای بازخورد در مورد دایره لغات خود نهراسید. برای بهبود رایتینگ حتما از دیگران بازخورد بگیرید.

نوشتن یک فرایند است. حتی در زبان مادری، نوشتن یک فرایند می باشد  وقتی که زمان زیادی نیاز است  که متنی را بنویسید، به خودتان سخت نگیرید. اجزای نوشتار مانند ساختار یا فرمت را یادآوری کنید. عجله نکنید و سعی کنید از عناصر همانطور که در نوشتن به زبان مادری خود استفاده می‌کنید در زبان خارجی نیز استفاده کنید.

 

  • برای تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی خاطره نویسی کنید!

آخرین کتابی که خواندید یا آخرین فیلمی که تماشا کردید یادتون هست ؟
ممکنه یکی از کتاب‌های مفید مثل مجموعه داستان‌هایی که تو نوجوانی خواندید، یا یکی از فیلم‌ها یا سریال‌های جالب مانند  سریال friends برای تقویت زبان انگلیسی‌ رو که قبلا تماشا کرده باشید، حالا به حافظه تان مراجعه نمایید  و تلاش کنید خلاصه آن را یادداشت کنید .
اگر فیلم یا کتاب انگلیسی زبان را به‌ خوبی متوجه شدید  به‌ راحتی می‌توانید آن را خلاصه نمایید .
اما اگر در خلاصه کردن مشکل دارید  دفعه بعد که فیلم تماشا می کنید  یا کتاب می‌خوانید بیشتر دقت نمایید .
این کار به تقویت تمام مهارت های زبان انگلیسی شما کمک می رساند .

 

  • از کلی گویی پرهیز کنید!

یکی از روش ها در تقویت مهارت رایتینگ دوری  از نوشتن جملات کلی هست. نوشتن جملات کلی تنها زمانی  به شما یاری می رساند که در ادامه متن به جزئیات ماجرا بپردازید. جملات کلی فقط باید در آغاز  متن و به عنوان Topic sentence استفاده شوند و جملات داخل پاراگراف‌ها حتما به جزئیات و دلایلی بپردازند که جملات کلی‌رو تشریح نمایند. این یکی از مشکلات عمده زبان آموزان ایرانی می باشد؛ بنابراین با تلاش برای رفع این مشکل، کمک زیادی به تقویت رایتینگ خود می کنید.

 

  • قبل از نوشتن متن، طرح کلی آن را بریزید

تصمیم بگیرید که چه مطالبی را قصد دارید  در رایتینگ Writing خود بگنجانید. آنها را دسته‌بندی کنید و یک طرح کلی و کوتاه  از آنچه در ذهنتان است روی کاغذ بیاورید. این کار موجب  می‌شود تحت تأثیر اضطراب ناشی از نوشتن به زبان دیگر، مطالب مهم فراموش نشود  و آسان تر ‌روی انتخاب کلمات و ساختار های درست  تمرکز کنید. از روشهای  نوشتاری مانند تهیه outline و brainstorm کردن پیش از نوشتن استفاده نمایید . این روشها  به شما کمک می نماید  که ایده‌های خود را مرتب  نموده و آسان تر  بتوانید در مورد موضوع بنویسید. برای تقویت رایتینگ عادت کنید همیشه با برنامه قبلی شروع به نوشتن کنید.

همچنین نتیجه‌ی نهایی مرتب‌تر و منسجم‌تر می شود . دو نوع برنامه‌ریزی که می‌توانید از آن استفاده نمایید ، Outline و Mindmap هستند. چگونگی نوشتن  Outline و Mindmap را می‌توانید در تمرین دو آموزش ببینید .

 

بهترین روش یادگیری مهارت رایتینگ (writing) زبان انگلیسی چیست؟
بهترین روش یادگیری مهارت رایتینگ (writing) زبان انگلیسی چیست؟

 

۲ روش پیشنهادی برای یادگیری مهارت رایتینگ Writing

تمرین اول در پیشرفت مهارت Writing
  • متنی متناسب با سطح خود و یا موضوع مورد ‌علاقه‌ی خود انتخاب نمایید دقت کنید که متن را از کتاب، مجله و یا سایت معتبری انتخاب نمایید  و مطمئن شوید کسی که  مسلط به زبان انگلیسی است آن را  است  این تمرین را با متون مختصر  شروع  کنید.
  • جمله‌ی اول را بخوانید و چندین  بار تکرار نمایید تلاش کنید مفهوم جمله را به بیاورید .
  • متن را کنار بگذارید  و جمله‌ی اول را بدون مراجعه‌ی دوباره  بنویسید. اگر کلمات را به طور کامل  به خاطر  نمی‌آورید، هر کلمه‌ی دیگری با همان معنی را جایگزین نمایید . در صورتی که جایگزین دیگری به ذهنتان نمی‌آید ، جای آن کلمه را خالی بگذارید.
  • سپس به متن اصلی مراجعه نموده  و جمله‌ی اصلی را با آنچه نوشته‌اید مقایسه نمایید .
  • کلماتی را که به به یاد نیاوردید  در متن جایگزین کنید.
  • جمله را دوباره باز خوانی کنید .
  • حالا نوبت جمله‌ی دوم است. موارد ۲ تا ۵ را برای جمله‌ی دوم تکرار نمایید .
  • جمله‌ی اول و دوم مطلب  خود را بخوانید.
  • به همین ترتیب تا آخر متن اصلی جلو  بروید. با هربار اضافه شدن جملات، متن خود را دوباره از اول بخوانید و به نحوه‌ی اتصال جملات دقت نمایید.
  • پس از اتمام بازنویسی متن به صورت جمله به جمله، می توانید آن را برای خود خلاصه‌نویسی نمایید.

این تمرین به شما کمک می‌نماید  تا گام  اول در پیشرفت Writing، یعنی آشنایی با ساختار جملات را درست بردارید .

تمرین دوم برای پیشرفت مهارت Writing

حالا که به مدد تمرین اول، با ساختارهای جملات و کلمات جدید بیشتری آشنا شدید ، وقت آن است  که متنی را  با ایده‌های خودتان بنویسید.

یکی از راهکارهای مهم در خوب  نوشتن به زبان انگلیسی، برنامه ریزی توسط  Mind Map و یا Outline می باشد .هدف از برنامه‌ریزی توسط Outline و Mind Map،متحد کردن اطلاعات، دسته‌بندی آنها، حذف مطالب بی‌ربط و اضافه و تمرکز روی انسجام متن پایانی  است. همچنین تهیه‌ی Outline و Mind Map می تواند به کاهش اضطراب  شما و افزایش اعتماد به نفستان در موضوع  writing کمک شایانی  کند. این روش‌ت مرین مناسبی  برای یادگیری سر و سامان دادن به ایده‌هایتان  و تبدیل آنها به یک متن قدرتمند می باشد.

 

Mind Map در تقویت مهارت رایتینگ

Mind Map خود را مانند درختی می داند که موضوع متن شما تنه‌ی آن و اطلاعاتی که در متن در توضیح موضوع اصلی می آید ، شاخه‌ها و برگ‌های آن است.  Mind Map متن شما در آخر  باید  شبیه عکس زیر باشد.

تصور  کنید موضوع اصلی writing شما عوامل تاثیر گذار بر روی سلامتی باشد. هر آنچه در رابطه با این موضوع به  ذهنتان می آید روی کاغذ بیاورید  به این کار بارش فکری Brainstorming  می‌گوییم. حالا باید ایده‌های Brainstorm شده مرتب شوند تا به پروسه نوشتن شما کمک رساند.

زمانی که ایده ای دارید و قصد دارید  در مورد آن بنویسید، ابتدا باید آن را از لحاظ  مختلف بررسی کنید.  برای این امر  نیازمند روش “بارش افکار و یا طوفان فکری” هستید. بارش افکار روشی است که در آن تلاش  می کنید به طور وسیع  و بدون نظم در مورد چیزی فکر کنید. برای مثال، در یک چارچوب منطقی، می توانید در مورد مزایا و معایب وابستگی بیش از اندازه  به اینترنت فکر کنید. سپس نکاتی که در این باره  به ذهنتان خطور کرده را به ترتیب در کنار هم بگذارید .

در ارتباط با بارش افکار، نکته مهم این است که دید انتقادی به موضوع داشته باشید. در واقع، شما به عنوان یک نویسنده باید بسیار فکر کنید تا بتوانید همه چیز را به طور منطقی و معنادار یادداشت کنید .

مثل شکل بالا، موضوع اصلی رادر میانه  برگه بنویسید. کوچکترین متن در زبان انگلیسی شامل ۳ پاراگراف مقدمه (introduction)، بدنه اصلی متن (Body) و قسمت  نتیجه‌گیری پایانی  (Conclusion) است. برای متون بیشتر ، تعداد پاراگراف‌های Body بیشتری داریم .

بسته به طول متن مورد نظر، تعدادی از ایده‌های Brainstorm شده که قابل بسط هستند را به ‌شکل  شاخه‌ای در اطراف موضوع اصلی بنویسید. هرBody پاراگراف باید روی یک موضوع واحد تمرکز کند. بیایید برای موضوع سلامتی، ۳ شاخه انتخاب نماییم : خواب، خوراک، ورزش. حالا باید ۳ پاراگراف Body داشته باشیم که هر یک به یکی از ۳ موضوع خواب، خوراک و ورزش و اثرات آن بر سلامتی می پردازد .

ایده‌های مرتبط با هر شاخه را می‌توان به عنوان زیرشاخه به Mind Map اضافه نمود . برای مثال در شاخه خواب، زیر شاخه‌ها می‌توانند به این شکل باشند: دلایل کم‌ خوابی، اثرات کم‌ خوابی بر سلامتی، میزان خواب کافی برای هر گروه سنی و … . همچنین کلمات مهم  که در نوشتن پاراگراف به شما کمک می رساند ، به عنوان زیر شاخه دیگر در Mind Map یادداشت کنید .

به یاد داشته باشید که تمامی اطلاعات Mind Map  تیتروار نوشته شده‌اند.

 

طوفان فکری و نقشه ذهنی دو روش عالی برای ایده پروری مهارت شنیداری هستند.
طوفان فکری و نقشه ذهنی دو روش عالی برای ایده پروری مهارت رایتینگ هستند.

 

Outline در تقویت مهارت رایتینگ Writing

تفاوت هایی بین Outline و Mind Map می باشد . آشکار ترین  تفاوت بین این دو، ظاهرشان است. Outline ظاهر حرفه‌ای‌تر و خطی تری دارد. همچنین ترتیب قرار گرفتن  اطلاعات در Outline بسیار مهم  است، در صورتی که در Mind Map بدون ترتیب خاصی، ایده‌ها ارائه می‌شوند.

در Outline به دلیل  فضای بیشتر، می‌توان جزییات بیشتری به آن اضافه کرد . برای تهیه‌ی Outline، روندی مشابه Mind Map طی می‌کنیم. در اغاز  با Brainstorming شروع  و ۳ شاخه مرتبط با موضوع را انتخاب کنید.

این بار اطلاعات را به شکل  عکس زیر دسته‌بندی می‌کنید. همانطور که مشاهده می نمایید ، هر شاخه شامل زیر شاخه‌های مرتبط می باشد .

Outline

Introduction

Idea 1

Idea 2

Idea 3

Conclusion

 

حالا شما یک برنامه‌ی منظم دارید که ایده‌هایتان را به تصویر کشید تا در فرآیند بهتر نوشتن شما را همراهی کند. ایده‌های ذکرشده در Outline و Mind Map خود را در هر پاراگراف Body بسط دهید . در نتیجه، متن پایانی  شما منسجم ‎‌تر، روان‌تر و منظم‌تر می شود . این موضوع نیز نکته بسیار مهمی در بهترین روش تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی است.

 

از این که در خواندن این مقاله ما را همراهی کردید ممنونیم. امیدواریم مطالب برای شما مفید واقع شوند. اگر شما نیز ایده ای برای بهترین روش تقویت مهارت رایتینگ (نوشتاری) زبان انگلیسی دارید، لطفا در قسمت نظر دهی (کامنت ها) با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری این مطلب در :

10 دیدگاه برای “بهترین روش تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *